Naučná stezka Malý okruh - Lázně Bělohrad
Lázně Bělohrad
Pešky

Popis naučné stezky Malý okruh

Naučná stezka začíná u Památníku K. V. Raise v zámeckém parku . Turisté, kteří se chtějí dozvědět o historii města a o zdejším Raisově působení víc, mají možnost si vyslechnout zajímavý výklad paní průvodkyně. Od památníku se vydáte na horní část náměstí k místu, kde stál Raisův rodný domek . Na konci náměstí přejdete most a odbočíte vpravo. Podle říčky Javorky, kde se nachází několik roubených stavení, půjdete k rozcestí turisticky značených cest, které je umístěno naproti lékárně. Dál k pomníku K. V. Raise, který je umístěn v parčíku před Fričovým muzeem. Zde můžete odbočit na hřbitov. U hřbitovní zídky nedaleko hlavního vchodu jsou pochováni Raisovi rodiče. Z Vojtíškovy ulice odbočíte doleva, opět přejdete Javorku a odbočíte vpravo na červenou značku. Po této značce budete pokračovat okolo Nového Dvora k poutnímu kostelíku na Byšičkách. Můžete si projít v nedávné době rekonstruovanou křížovou cestu. Dále po žluté turistické značce do přírodního parku Bažantnice. V parku půjdete nejdříve okolo Annamariánského pramene, který můžete ochutnat. Minete hraběnčino a Černé jezírko. Stále po žluté značce k areálu Anenských slatinných lázní  a Lázeňskou ulicí na bělohradské náměstí. Celkem ujdete 5,5 km.

Lázně Bělohrad - Zvičina
Lázně Bělohrad
Pešky

Trasa naučné stezky Lázně Bělohrad – Zvičina

Po žlutě značené turistické cestě Lázeňskou ulicí k areálu Anenských slatinných lázní . Po asfaltové silničce podle rybníku Pardoubek do malebné vesničky Brtev. Z návrší nad obcí se otevírá první pohled na bělohradskou kotlinu a Hořický chlum. Stále po žluté značce vystoupáte do obce Vřesník . Na konci obce vás ohromí panorama nevídané krásy . Pod strání se vine podél Bystrého potoka silnička do Kalu. Na kopci přímo naproti nám stojí sloup s položenou knihou. Toto místo se jmenuje Raisova kniha. Trasa pokračuje po stráni, na níž je sjezdovka vedoucí k domkům zvaným „Na Lukách“. Na silničce stále po žluté značce směrem k obci Bezník. Na křižovatce pod obcí můžete odbočit do obce Bezník s typickými podkrkonošskými chalupami a dál polní cestou k již zmiňované Raisově knize . Naučná stezka na křižovatce silnic pod obcí pokračuje vpravo do obce Borek. Zde si prohlédnete malou zvoničku, které dnes chybí zvon. Je tu též neméně zajímavý Raisův pohov . Po krátkém odpočinku je třeba vydat se dál, a to vlevo přes návrší na Podemladí. Na návrší se vám naskytne nejkrásnější pohled na Zvičinu. Pokračujete dál k osamocenému stavení, před kterým se nachází krásná památná lípa. Odtud se nám zdá, že Zvičina je velmi blízko, což není až tak úplně pravda. Ještě musíte po lesní cestě k silnici. Projdete obcí a cíl je dosažen . Odměnou za vynaložené úsilí je pohled do kraje – Krkonoše, Rýchory, Orlické hory a Novopacko. Zvičina byla vždy oblíbeným místem K. V. Raise. Napsal o ni: „Zvičino, Zvičino, ty horo vysoká, myslím si na tebe, co je dní do roka…“. Zde naučná stezka končí a vy máte několik možností, kam se dál vydat. Určitě Vám pomůže turistická mapa. Celkem ujdete 11 km, včetně odbočky na Raisovu knihu o 2 km více.

Cyklotrasa Pecka - Miletín
Pecka
Na kole

Obtížnost: střední

Značení: silniční

Komunikace: Silnice III.tř, účelová cesta

Povrch: asfalt, zpevněná účelová komunikace

Vhodné pro MTB a trekingová kola

Průběh trasy: 0.00 km - Pecka, (420.00 m.n.m.), 3.00 km - Kal, 8.00 km - Vidoň, 10.00 km - Miletínek, 12.00 km - Miletín.

Kalendář

P Ú S Č P S N

Realizováno za finanční podpory Královéhradeckého kraje.